Hoogbegaafd leren
Bij de Hb Kamer weten we dat hoogbegaafdheid niet altijd betekent dat alles makkelijk gaat.
Hoogbegaafde kinderen en jongeren leren en denken vanuit verschillende invalshoeken, zijn daarin soms snel, soms traag, maar vaak echt anders dan veel van hun leeftijdgenoten.
Het leren kan – als de voorwaarden aanwezig zijn – prima verlopen, maar loopt vaak moeilijker als de juiste voorwaarden ontbreken.
Vaak is het moeilijk om gemotiveerd te blijven, omdat de lessen niet uitdagend genoeg voor je zijn. Of omdat je je zo anders voelt dan de rest van de klas. Sommige leerlingen gaan dan wegdromen, onderpresteren, de les verstoren of weigeren nog naar school te gaan.
Als je je anders voelt dan anderen is verbinden met dat wat je doet of met wie je het doet niet altijd gemakkelijk en vraagt naar school gaan vaak een continue strijd met wat bij jou past.
En aangepast onderwijs- en ontwikkelaanbod is meestal zeer welkom en vaak noodzakelijk.
Alle medewerkers van de HB Kamer kijken en luisteren goed naar ieder leerling en maken samen met hen een ontwikkel en- of leerplan op maat, dat we bijstellen als het nodig of nuttig is. Als leerling lever je daar ook belangrijke input voor.
Vaak beginnen we niet met schoolse zaken, maar wel met dat wat jou interesseert of te maken heeft met je persoonlijk welzijn. We dagen je uit in de volle breedte te ontdekken wat bij je past, wat je nodig hebt en kijken samen naar de mogelijkheden en kansen, zodat je niet alleen cognitief maar ook creatief, sociaal en emotioneel kunt groeien.

Over hoogbegaafdheid; herken je er iets van?
Hoogbegaafde kinderen en jongeren…
- zijn vaak alert en vol energie, zijn gevoelig en intens in zintuigen en emoties.
- zijn soms zeer beweeglijk, hebben een grote honger naar kennis.
- zijn al vroeg gericht op volwassenen, zijn gevoelig en houden rekening met de omgeving.
- kunnen focus leggen en de juiste vragen stellen, maken snelle (en soms vroege) sprongen in hun ontwikkeling (praten, lopen, zindelijkheid, etc.).
- kunnen verbanden leggen en zijn vaak pro-actief en creatief.
Maar zijn soms ook…
- eigenwijs en mogelijke onderpresteerders.
- zeer goede aanpassers, lekker voelen in de comfortzone.
- onderduikend en niet willen opvallen.
- uitdagend en / of zeer kritisch naar zichzelf en anderen.
- succesvol of zelfstandig.
Er is op internet veel informatie te vinden over meer- en hoogbegaafdheid. Daarbij gaat het niet alleen over de cognitieve vaardigheden, maar ook over persoonlijkheidskenmerken en omgevingsfactoren. Hoe de talenten van een (hoogbegaafd) kind of jongere tot uiting komen en hoe het leren verloopt is afhankelijke van deze factoren, de kansen die iemand krijgt en de wijze waarop hij of zij zichzelf kan en mag ontwikkelen.
Meer informatie vind je bijvoorbeeld
in:
– De hoogbegaafdheid survivalgids van Tessa Kieboom en Danielle Verheye
– Hartstikke hoogbegaafd van Loes van der List en Floor Raaijmakers
– Hoogbegaafd, nou en? Theorie en werkboek van Wendy Lammers van Toorenburg
op:
– www.sanyu-onderwijs.nl
– www.allesvoorhoogbegaafdheid.nl
– www.ieku.nl
– www.helpmijnkindishoogbegaafd.nl
en natuurlijk in gesprek met alle ervaren HB specialisten uit ons netwerk!