Leerbegeleiding en/ of Coaching

Leerlingen (maar soms ook hun leerkrachten en docenten) weten vaak niet goed dat er om dingen, te kunnen snappen, te kunnen onthouden, te kunnen leren of te kunnen verwerken meerdere manieren dan hun eigen aanpak zijn. Leerlingen ervaren daardoor soms (onnodige) problemen die met kleine of grotere aanpassingen voorkomen of verholpen kunnen worden. 

Overeenkomst

De meeste leerlingen bij ons in de HB Kamer hebben een ding gemeen; zij zijn naast hoogbegaafd vaak visueel en/ of kinesthetisch (gevoelsmatig) ingesteld en hebben een prima hersenbasis om succesvol vooruit te kunnen in het leren. De HB-kamer maakt -vanuit een brede ervaring en achtergrond- gebruik van een breed scala aan werkwijzen en zoekt die manier die past. 

Geen vanzelfsprekenheid

Bij de HB-Kamer weten we dat het het niet altijd vanzelf gaat.  

Hoogbegaafde Leerlingen voelen zich daarbij veelal niet gezien door anderen. Bij de HB-kamer kijken we samen wat nodig is om tot een passende oplossing te komen voor wat er beter mag of kan en we bieden de concrete begeleiding om dat te realiseren. 

Onze begeleiding start altijd vanuit de volgende vragen:

  • wat zijn je sterke kanten? 
  • wat is nodig om weer een positieve stap vooruit te kunnen zetten?
  • wat kun je en weet je al en wat heb je nodig om dingen die op of rondom school langskomen beter te kunnen volgen, maken en/ of leren of te doorleven.
  • welke (leer) vaardigheden zijn fijn aanwezig en ondersteunen je in je doen en laten?
  • welke (leer) vaardigheden zouden beter ingezet of ontwikkeld kunnen worden ter versterking van je doen en laten?
  • hoe kun jij autonoom denken en doen met respect voor jezelf en de ander?
  • wat durf je los te laten als het gaat om het standaard beeld van wat een school zou moeten bieden?
  • hoe ga je om met iets dat niet altijd gaat zoals het voor jou misschien wel het beste past?

Waar nodig denken we zonodig ook mee naar het sociale en pedagogische aspect dat vaak meespeelt rondom hoogbegaafdheid. Soms is sprake van coaching, soms is meer gerichte therapie of een andere vorm van begeleiding nodig. We zoeken de juiste persoon bij de voorliggende hulpvraag. 

Maatwerk
De HB Kamer biedt ook altijd maatwerk. Want iedereen is uniek!

Leerbegeleiding

Je kunt vaak meer dan je denkt!
Leerlingen die vastlopen weten vaak niet goed op welke manier zij dingen kunnen aanpakken, kunnen leren, kunnen onthouden of kunnen verwerken en raken in de war van de veelal standaard manier waarop dingen worden uitgelegd in boeken en door leerkrachten of docenten die de boekenmethode volgen en uitleggen. Kinderen en jongeren ervaren daardoor soms (onnodige) problemen bij leren, lezen, onthouden, rekenen, toepassen van leerstrategieën, beelddenken of iets anders dat dwars zit en het leren lastig maakt.  Als je weet welke manier van leren bij jou past, raak je minder gefrustreerd en kun je sneller door de  (soms saaie) leerstof heen. 

In onze afspraken kijken we samen naar wat er nodig is om het leren en onthouden gemakkelijker en passender te laten verlopen. 
Vaak wordt al snel duidelijk of onze begeleiding bij je past en werkt. Dat wat we in de afspraken bespreken en oefenen moet thuis of op school worden vervolgd. Een eventuele overdracht naar school verloopt via ouders en / of de leerlingen zelf en wordt soms ondersteund vanuit een samen uitgewerkt “werkboekje”.

Coaching

Vaak combineren wij coaching met praktische tips en toepassing en kan er ook aandacht zijn voor de basisvaardigheden / vakken die op de basisschool langskomen. We werken vanuit psycho educatie, ontdekken samen welke leerstijl past en soms passen we een vorm van therapie (EMDR, ACT, CGT of andere vorm) toe binnen een stukje van de begeleiding. 

Onderzoek

In overleg maken we voor intelligentieonderzoek  gebruik van de RAKIT-2 of de WISC-V.  Ook voor didactisch onderzoek is je zoon of dochter van harte welkom.  
We werken zonder wachtlijst. Vaak kun je op korte termijn bij ons terecht. 

Contact

Neem vrijblijvend contact op voor een eerste kennismaking via info@hbkamerhaarlem.nl

Praktische informatie

HB specialisten
Riannette Minnes, Pascalle Mooij en Suzanne van der Laan 

Aanmelden of meer informatie
> Voor meer informatie of overleg over de mogelijkheden kun je mailen naar info@hbkamerhaarlem.nl
> Om je aan te melden voor HB leerbegeleiding of Hb coaching stuur je het aanmeldingsformulier dat je via deze link kunt vinden, ingevuld per mail aan info@hbkamerhaarlem.nl

Tarieven
* Kort contact per telefoon (tot 15 minuten): gratis
* Kennismakingsgesprek in persoon of via beeldbellen -60 minuten: 50 euro
* Deelname MDO of andersoortige overleg met betrokkenen: 80-90 euro per uur in persoon op locatie of 75 euro per uur via (beeld)bellen.
* Maatwerk HB coaching/ leerbegeleiding per keer 60-100 euro per 45-60 minuten afhankelijk van inhoud  en duur af te spreken.
* Didactisch Onderzoek op de basisschool: 80 euro per uur voor uitvoering en verslaglegging. 
* Intelligentieonderzoek tot en met 15 jaar: 525 euro per onderzoek inclusief schriftelijk verslag of 350 euro per keer inclusief cijferrapportage.

Overig
* Wanneer we op locatie werken, geldt soms een toeslag voor reistijd en/of reiskosten. Dat wordt tevoren besproken/ aangegeven.
* Onderwijs is vrijgesteld van BTW. Voor niet onderwijsactiviteiten geldt soms een BTW toeslag. 

Get in Touch

Vul onderstaand formulier in!

    © hbkamerhaarlem.nl. Alle rechten voorbehouden

    Whatsapp Chat
    Send via WhatsApp